Autó-Motor cikkek Danuvia témában

Kedves Barátaim!

Az Autó-Motor magazin engedélyével folyamatosan közzéteszem a témában megjelent írásokat, képeket.
A képeket (rájuk kattintva nagyobb méretben jelenik meg) a korabeli AM logo felhasználásával vízjeleztem. Ennek oka elsősorban a forrásra való hivatkozási kötelezettségem, másodsorban pedig a jogtisztaság megőrzése.
Minden érdeklődőnek jó szórakozást kíván az Autó-Motor és orca!

1955.02.15.













1955.04.01.
Egy olvasói levélre válaszolva:
- Az AM megírta már, hogy a 125-ös Danuvia-Csepel augusztusban kerül forgalomba.
Részletre nem kapható.

1955.06.15.
A 125 kcm-es Csepel-Danuvia motorkerékpárok gyártását megkezdték a Danuvia Szerszámgépgyárban és június végére átadják a motorkerékpárgyárnak az első 150 blokkot. Júliusban elkészül a D-Csepel motorkerékpár "nullszériája".
A Danuvia-Csepelek előreláthatólag a III. évnegyedben kerülnek forgalomba.

1955.07.15.





1955.07.15.
Egy olvasói levélre válaszolva:
- Előreláthatólag a III. évnegyed vége felé piacra kerülnek a 125 kcm-es Danuvia-Csepel motorkerékpárok. Az első sorozaton nem lesz módosítás. Árát még nem állapították meg. A Csepel Motorkerékpárgyár is újból megkezdi a 125-ös típus gyártását.

1955.09.15.
 Egy olvasói levélre válaszolva:
- Amennyiben új D-Csepelt akar vásárolni, forduljon kérésével a Tanács kereskedelmi osztályához, ahol a bérből, fizetésből élő dolgozók számára a meglévő keretből kiadnak vásárlási utalványt.

1955.11.15.


Az utasember szerte az országban mind több olyan pótkocsis teherautóval találkozik, amely emeletmagasan felpúpozva sok szép fekete motorkerékpárt szállít. A falvakban, városokban türelmetlenül várják ezeket a becses szállítmányokat, a D-Csepeleket. A közelmúltban nem tudta kielégíteni a keresletet a kereskedelem. Most már ugyan folyamatosabb a gyártás, de még mindig nem elegendő.
- Augusztusi tervünkkel elmaradtunk - mondja Varsa István, a Danuvia Szerszámgépgyár főmérnöke. - De most már kezdjük utolérni magunkat. Szeptemberben, kéthavi késéssel 505 darab motort adtunk a kereskedelemnek. Októberben 930 D-Csepel készült el, de ebből csak 755 darabot tudtunk bejáratni. Ebben a hónapban 1310 motorkerékpárt kellene leszállítani...,de az sajnos nem egészen rajtunk múlik.
- Ugyanis még mindig sok a bedolgozó üzemmel állunk kapcsolatban és ezeknek a szállításától függ a mi teljesítményünk. Az abroncs és a sármentő profilozását az RM végzi, a lyukasztást és a fűzést már mi csináljuk. A mágnes gyártását felszerszámoztuk, de végül az egészet le kellett adnunk. Kész mágneseket kapunk. Termelésünk függ ATRÁ-tól, a Lámpagyártól, a Gödöllői Gépjármű Vállalattól, a Magyar Acélárugyártól, a Dugattyú- és Csapágyöntödétől. De nagy mértékben gátolja gyárunk termelését a bürokrácia is. A tűzrendészeti hatóság október 20-án adta meg a 14 méter hosszú lakkégető alagútkemence üzemeltetési engedélyét, ámbár mi azt június 8-án kértük. Ez a félmilliós költséggel épült kemence mintegy 1.5-2 órára csökkenti a motorkerékpér fényezési munkáit. Dicsekvés nélkül mondhatom, hogy a terv teljesítése nem üzemünk dolgozóin múlik. Mindenki tudása legjavát adja. Ezzel sikerült is mintegy négyheti lemaradást bepótolnunk.


- Ez év végéig 5-6 milliós tartozásunkat maradéktalanul teljesítjük, melyhez az Iparági Igazgatóság ia támogat azzal, hogy a hozzá tartozó vállalatokat kötelezte a segítésre. Eszerint minden lehetőség meglesz arra, hogy 1956-ban a kívánt ütemezés szerint nemcsak a motorkerékpárokat, hanem a tartalék alkatrészeket is szállítani tudjuk. Ezerszám gyártjuk majd a keresett cikkeket.
  Az üzemben járva, elbeszélgettünk Dudás Kálmán esztergályossal, aki szerint többek között ő sem lehetett sztahanovista, mert a Dugattyú- és csapágyöntöde kevés és selejtes dugattyút szállít. Volt már rá eset, hogy 1000 öntvényből 700-at vissza kellett küldeni, mert az hibás volt.Erre csak a második forgácsolási műveletnél jöttek rá.
-  De nemcsak szivacsos az öntés, - mutat egy dugattyút Dudás Kálmán - hanem a csappszeg szemek sem állnak vonalban és a dugattyú falvastagsága sem egyenlő.
 A látottak és a hallottakhoz alapján úgy véljük, hogy az újesztendőben tervszerű lesz a Danuvia motorkerékpár- és alkatrészgyártása és a ma még mutatkozó végszerelési hibákat is teljes egészében sikerül kiküszöbölniük.
  Ahhoz, hogy maradéktalan jó munkát végezzenek, nagy szükségük lenne tapasztalataik kibővítésére. Egyes üzemrészben korszerű technológiával  dolgoznak, mint például a kerékfűző- és központosítóban. 


De a magyar motorkerékpáripar nagy hasznát látná, ha a gyár műszaki vezetői külföldi tanulmányútra mennének.

1955.11.15.
 Egy olvasói levélre válaszolva:
- A motorkerékpár vásárlásra szolgáló kiutaláson rajta kell lennie a motorkerékpár beszerzési helyének is. Amennyiben ez kiutalásáról hiányzik, a Tanácsnál pótlólag írassa rá. A D-Csepel bejáratásához is csak 1:20 arányú keveréket használjon.

1956.01.01.
 Egy olvasói levélre válaszolva:
A Danuvia egyenlőre csak 125 kcm-es motorokat gyárt.


1956.06.01.
Készül a 175-ös D-Csepel

  Nem keressük, miféle behatásra változott meg a Danuviánál a munka "vonala". Megelégszünk annyival,  hogy előnyére változott - legalábbis erre enged következtetni néhány, szinte tapintható jel. Hogy csak egy látszólag apró példára hivatkozzunk: - a kitűnő képzőművészt, Tamássy Zoltánt kérték fel a zuglói gyár vezetői, hogy az új 175-ös formájának kialakításánál adjon esztétikai tanácsot. Effélével eddig csak a legnagyobb külföldi gyáraknál találkozhattunk. Ahol ennyi gonddal és szeretettel készülnek egy új típus kialakítására, ott valószínűleg nem csak szép, hanem jó motort is akarnak készíteni.
  Hasonló kedvező jelnek kell minősíteni a gyár vezetőinek viszonyát a sporthoz.
Reméljük hamarosan olyan beosztást kapnak a D. versenyzői, ahol alkalmuk lesz még jobb eredmények elérésére képes motorok előkészítéséhez.
  A Danuvia kereskedelmi osztályán így festette le az új 175-öst Andrasev Iván osztályvezető, valamint Bengyel Géza konstruktőr:
  Az új modellnek magán kell viselnie az 1957. év műszaki és esztétikai bélyegét. Előremutató technikai gondolatokat kell visszatükröznie a magyar 175-ösnek a hasonló külföldiekkel való összevetés után. A külföldi tanulmányútjáról hazatért Herpai László főmérnöknek a gyártástechnológiáról szerzett tapasztalatait hasznosítani kívánják - a népgazdasági terv figyelembevételével. Az RM eredeti tervét, bár sokat tanultak belőle, mégis alaposan átdolgozták. Az új, héjformázási módszerrel öntött hengerek csatornái pontosak, "csúszásmentesek" lesznek. Megszűnik tehát az a nagy teljesítménykülönbség egyes motorok között, ami az eddigi magöntésű hengereknél előfordult. A 4 fokozatú motor mintegy 8 LE-t ad 4800 percenkénti fordulatnál.
  A hazai motorosok nevében előlegezzük a bizalmat a Danuvia együttesének. Figyelemmel kísérjük munkájukat.

1956.06.15.

1956.07.01.
Egyedülállónak mondható az a minőségjavító célzattal szervezett ankét, amelyre a Danuvia Szerszámgépgyár meghívta a Danuvia motorkerékpárok fogyasztóit, a forgalomba hozó kereskedelmi alkalmazottakat, a javítást végző munkásokat, az illetékes minisztériumokat és a sajtót. A gyárlátogatással kezdődő megbeszélés, ha nem is érte el teljesen kitűzött célját - a felszólalások ugyanis szinte panasznappá változtatták - mindenesetre követendő példa. Megtapsolták a külföldi tanulmányútjának tapasztalatait ismertető Herpai László főmérnök ígéreteit a minőség megjavítására, amely ígéretek megvalósítását az AM szerkesztősége "társadalmi úton" kívánja ellenőriztetni.

1956.07.15.
 Egy olvasói levélre válaszolva:
A Danuvia vezetősége ígéretet tett a legutóbbi ankéton, hogy a 125-ös motorkerékpárok alkatrész-utánpótlásában mind kevesebb lesz a zökkenő és  közeljövőben megkezdik a főtengelyek szállítását is.

1956.08.01.
Sikeresen jártunk Jicinben
"Mindjárt elöljáróban megállapíthatjuk,hogy a Honvéd és a Dózsa versenyzői általános nemzetközi elismerést arattak a július 15-én lefutott Jicin-i csehszlovák gyorsasági versenyen, amelyen hét nemzet sportolói vettek részt. A 14 km-es, kanyarokkal tarkított pályát mintegy 20.000 sportbarát szegélyezte, amikor esőben elindították a 125-175 kcm-es géposztály több mint 20 főnyi mezőnyét. A rajt után élre álló REISZ István (Mondial) bukott, de még így is sikerült a 3. helyet biztosítania magának a roppant gyors, gyári királytengelyes CZ-k mögött. A 4. és 5. helyen SCHERER (Csepel) és HAMAR (Danuvia) osztozott."

1956.08.01.
Erőpróba a Hatnaposra - az NDK-ban ls Csehszlovákiában
" A hetekig tartó esőzés nyomán emberfeletti teljesítményt kívánt a versenyzőktől a július 7-8-i msenói "túraverseny". A csehszlovák motorsport ezen a két napon adott ízelítőt a Six Day - a Hatnapos - előrelátható nehézségeiről. Az erőpróbán részt vettek a Német Szövetségi Köztársaság, a Német Demokratikus Köztársaság, Svájc, Lengyelország versenyzői valamint a Budapesti Honvéd négy főnyi csapata.
  A kétszer 370 km-es körpálya főleg köves, sáros, erdei ösvényeken vezetett; a rövid országúti szakasz sem jelentett pihenést, mert azok rossz állapota tépte-zúzta a motorokat. A 230 induló közül kevesen fejezték be a versenyt. Ezek között szerepelt Gaál László (Danuvia), aki a második napi esőzésben, az alkalmatlan gumi miatt képtelen volt a síkos, füves talajon tempót tartani és emiatt 4 percnyi késése gyűlt össze. Az eredmény: 4 hibapont, azaz ezüstérem."

1956.08.15.

1956.09.01.

1956.10.01.

1956.10.15.


1957.02.15.
Egy olvasói levélre válaszolva:
Az AM tavaly október 15-i számában ismertettük a Danuvia újabb 125 kcm-es modelljét. Előreláthatóan a II. félévben kerül sor a sorozatgyártásra, és az ára nem lesz lényegesen magasabb a ma kapható Danuvia áránál.

1957.03.01.

1957.04.01.

1957.04.15.

 1957.04.15.
 Figyelemreméltó "újítást" vezetett be a Danuvia Szerszámgépgyár igazgatósága, amikor kétnapos műszaki "tanfolyamot" rendezett több mint száz kereskedelmi alkalmazottnak, akik motorkerékpár eladással foglalkoznak. Így akarja a gyár a vevőszolgálat színvonalát emelni.

1957.05.15.

  "Az idén harmadízben rendezték meg a csehszlovákok a lassanként hagyományossá váló jicini nemzetközi gyorsasági motorkerékpár-versenyt. Hét községen keresztül vezetett a 145 kilométeres körpálya útvonala. A viadal, amelyen csehszlovák, magyar, nyugat-németországi, lengyel, svájci és ír motorosok indultak, hatalmas érdeklődés mellett, 150.000 néző előtt került sorra. A küzdelmeket a csehszlovákok nagy fölénye jellemezte.
  A 125 kcm-es gépek versenyében Hamar Zsigmond szerepelt a legjobban a magyarok közül, áramvonalas Danuvia-motorján negyedik lett, Scherer (Csepelen) ötödik, míg Reisz István öreg, rozzant Mondialjával hatodik lett."

1957.06.01.


1957.07.01.

Legújabb a H A T N A P O S R Ó L
  A Pannonia Külkereskedelmi Vállalat négy csapatot kíván benevezni a Csehszlovákiában lebonyolításra kerülő Hatnapos "Gyárak Díjára". Eszerint kétszer 3 tagú Pannonia- és ugyanannyi Danuvia-csapat képviselné ezen a legjobb megbízhatósági versenyen a magyar motorkerékpár ipart. A versenyzőket még nem jelölték ki.

1957.08.01.

1957.09.01.

1957.09.15.


1957.09.15.


1957.10.01.
Hat napig tartó kemény harc a "Hatnaposon"

1957.10.15.


1957.11.01.

1957.12.01.
1957.12.15.

1957.12.15.

1958.01.01.



1958.01.01.
Egy olvasói levélre válaszolva:
A módosított 125-ös Danuvia motorkerékpár - mint már írtuk - még az első negyedévben forgalomba kerül. Remélhető, hogy az év folyamán a várható igényt ki is tudják elégíteni. Lapzártáig a végleges árát hivatalosan még nem  állapították meg.

1958.02.15.

1958.03.01.
Egy olvasói levélre válaszolva:
"175-ös Danuvia". Szép kis rajzot küldött be egy újfajta 175-ös Danuvia felépítésével kapcsolatos elképzeléséről. Gratulálnunk kell ügyességéhez, mindenképpen van rajzkészsége. Dehát persze más a rajzolás és más a motorkerékpár-tervezés. Az utóbbi komoly tudomány, amit nem lehet ösztönösen csinálni. Egy-egy csvar, vagy vázkeret-csomólemez meghatározása komoly matematikai és statikai számításokat kíván. Természetesen ezt nem lehetetlen elsajátítani. Rajta, fogjon hozzá - és szívesen adunk majd helyet konstrukciós terveinek.

1958.03.15.
Megállapították az új típusú Danuvia kiskereskedelmi árát. A fekete kivitelű 12600Ft. a színes 12800Ft. Akkumulátor és villanykürt nélkül 12291 Ft. illetve 12491Ft., akkumulátor nélkül 12412Ft, illetve 12612Ft.


1958.03.15.
Sporthírek
Megtört a jég. A hazai motorkerékpár ipar nemcsak gyárt, hanem árusítja is sportmotorjait.
Ime: négy cross Danuviát vásárolt versenyzői számára  a Zalka Máté. Tudomásunk szerint Szabó II., Kovács, Csala és Venczel kapják az új motorokat.

1958.04.01.
1958.04.01.
1958.05.01.
1958.05.01.

1958.05.15.

1958.05.15.

1958.06.01.
Budapesti Ipari Vásár                                               

1958.06.01.

 1958.06.01.

1958.06.01.
A Terepbajnokság első fordulóját nemrégen rendezte Veszprémben a VI. terület.
A verseny csemegéje a fővárosból lerándult Danuviások crossozása volt. A meghívásos futamban a Danuvia-csapat tagjai a szóló kategóriák győzteseivel mérkőztek. Győztek a fővárosiak.


1958.06.15.
 Egy olvasói levélre válaszolva:
Az Ön lengővillás Danuviája már a javított szériából való, tehát annak nem nyílik ki a hátsó teleszkópja, mert alvázszáma 8/5. Tehát mindazon Danuvia motorkerékpárok, amelyek 8/5. illetve ennél magasabb számúak (8/6, 8/7 stb) már a módosított sorozatból valók.

1958.07.01.

 1958.07.15.

A DANUVIA GYÁR forgótárcsás motorja már átesett az első próbáin. 
Mindez a legnagyobb titokban történt. Az eredményről is titkolóznak.

1958.07.15.

1958.08.01.
Az MHS július 20-án a Normafánál rendezett cross bajnokságán a Danuviák állóképessége meggyőző volt;
sok izgalmat hozott Gál és Szabó II. mindvégig kemény párharca, amely végül is a Dózsás megérdemelt győzelmével végződött.
Eredmények:125kcm (10 kör): 1. Gál L. HSE,  
                                                2. Szabó II. L. MHS, 
                                                3. Hamar Zs. HSE,
                                                4. Petró A. HSE,
                                                5. Unghy  HSE 
                                                (mind Danuvia)

1958.09.01.
1958.09.01.
1958.09.15.

1958.09.15.
1958.10.01.


1958.10.15.

1958.10.15.

 1958.10.15.

1958.10.15.

1958.10.15.

1958.11.01.

1958.11.15.

1958.11.15.

1958.12.01.

1958.12.15.
Egy olvasói levélre válaszolva:


1959.01.01.

1959.01.15.


1959.02.15.
A HATNAPOSON eredményesen szerepelt Danuvia versenyzők, Gál és Nagy megkapták a gyártól a versenyen általuk vezetett motorokat.



1959.03.01.
1959.03.15.

1959.04.01.

 1959.04.15.



1959.05.01.



1959.06.01.


1959.06.15.




1959.07.01.


1959.07.15.


1959.08.01.

1959.09.01.


 1959.09.15.

1959.10.01.

1959.10.15.


1959.11.01.



 1959.11.15.


1959.12.01.








1959.12.15.


1960.01.01.
1960.02.01.

 1960.02.15.






1960.03.01.

1960.03.15.

1960.04.01.

1960.05.01.



1960.06.15.



 1960.07.01.


1960.08.15.


1960.10.01.


1960.10.15.



1961.01.01.


1961.01.15.



1961.02.01.


1961.02.15.


1961.03.01.

1961.03.15.

1961.04.01.


1961.04.15.




1961.05.01.

1961.05.15.


1961.07.01.



 1961.08.01.


1961.08.15.

1961.09.01.

1961.09.15.


1961.10.15.

1961.11.15.


1961.12.01.

1961.12.15.

1962.01.01.

1962.01.15.


1962.02.01.


1962.03.01.


1962.04.06.

1962.04.21.


1962.05.06.


1962.05.21. 

1962.06.06.


 1962. Budapest Ipari Vásár































1962.06.21.

1962.07.06.


1962.07.21.

 1962.08.06.

 1962.09.06.

1962.10.06.


 1962.10.21.

 1962.11.21.

 1962.12.06.

 1962.12.21.


1963.01.06.

1963.02.21.

 1963.03.21.


1963.04.06.

 1963.05.21.


1965.06.06.






Helyszín: Budapesti Nemzetközi Vásár



















1963.07.06.


1963.08.06.


1963.08.21.

1963.09.06.

1963.10.06.

1963.10.21.

1963.11.06.

1963.11.21.

1963.12.06.

1963.12.21.



1964.02.06.

1964.02.21.

1964.03.21.




1964.04.06.

1964.04.21.


1964.05.21.

1964.06.06.

1964.06.21.

1964.07.06.

1964.08.06.



1964.08.21.

1964.09.06.


1964.11.21.

1964.12.06.



1965.01.06.


1965.03.06.



1965.04.06.
1965.04.21.


1965.05.06.



1965.05.21.

1965.06.06.

1965.06.21.


1965.07.21.



1965.08.21.




1965.09.21.

1965.10.21.

1965.11.21.

1965.12.06.

1965.12.21.


1966.01.06.

1966.01.21.

 1966.02.06.

 1966.03.06



1966.04.06.



1966.04.21.



1966.05.06.


1966.06.06.


1966.06.21.

1966.07.06.


1966.07.21.

1966.08.06.





1966.08.21.

1966.09.06.



1966.10.06.


1966.10.21.


1966.12.06.


1966.12.21.

1967.01.21.

1967.02.06.

1967.03.06.

 1967.03.21.

1967.04.21.

1967.05.06.

1967.06.06.

1967.06.21.

1967.09.21.

1967.11.06.


1968.01.21.

1968.02.21.

1968.04.21.

1968.05.06.

1968.05.21.

 1968.09.06.

1970.04.06.

1970.10.21.

1971.05.06.


1971.07.21.

1972.01.21.

1972.06.21.

1973.12.06.

1975.01.01.

folytatjuk...

3 megjegyzés:

  1. Nagyon tetszett az összeállítás! Oly régi emlékeket idézett, hogy úgy tűnt, mintha nem is az én gyermekkoromban történtek volna, hanem csak álmodtam? Sok sikert a folytatáshoz! ;-)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon tetszett az összeállítás! Oly régi emlékeket idézett, hogy úgy tűnt, mintha nem is az én gyermekkoromban történtek volna, hanem csak álmodtam? Sok sikert a folytatáshoz! ;-)

    VálaszTörlés